"Kto czyta nie błądzi" - wpływ czytania na rozwój dziecka
Ta strona używa plików cookies.
Polityka Cookies    Jak wyłączyć cookies?    Cyberbezpieczeństwo AKCEPTUJĘ

                                                                                                           

                                                                  

                                                                             

                                                               

   "Kto czyta nie błądzi" - wpływ czytania na rozwój dziecka   

 

„Nie mów dziecku, jak bardzo je kochasz, pokaż to, poświęcając mu czas.”

Ulrich Schaffer

 

Wiek przedszkolny to dla każdego dziecka czas intensywnego rozwoju oraz poznawania otaczającego świata.

Najważniejszym narzędziem do osiągnięcia tych celów jest język.

Nauczyciel w przedszkolu pośredniczą w odbiorze danego utworu poprzez odpowiedni dobór książek, organizację inscenizacji, teatrzyku czy
żywe słowo.

Czytanie jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowania. Dziecko, któremu czyta się codziennie czuje się ważne i kochane. Buduje to jego mocne poczucie własnej wartości – wewnętrzną siłę i wiarę w siebie.

Już dziecko dwu- czy trzyletnie z zaciekawieniem ogląda z dorosłym ilustracje i rozpoznaje poszczególne elementy.

Regularne czytanie dziecku – zwłaszcza wieczorem pomaga mu wyciszyć się po całym dniu i szybciej zasnąć. Jednak prócz tego czytanie książek wywiera
duży wpływ na wiele innych aspektów. Przede wszystkim pobudza i rozwija wyobraźnię dziecka. Sprawia, że dziecko pobudza swój umysł o nowe kreatywne
rozwiązania, a w jego mózgu zachodzi wiele procesów twórczych.

Systematyczne czytanie powoduje, iż dziecko poszerza swój zasób słownictwa. Przez co, w późniejszym etapie komunikuje się bardziej sprawnie i lepiej precyzuje swoje myśli. Rozwija się językowo, popełnia mniej błędów, co w przełożeniu na lata szkolne pomaga w pisaniu bez błędów stylistycznych i ortograficznych. Poza walorem językowym dziecko dzięki czytaniu uczy się większej koncentracji i skupiania uwagi. 

W dzisiejszych czasach pełnych nowoczesnych technologii oraz bardzo dużej ilości bodźców zewnętrznych można zauważyć, że dzieciom bardzo trudno jest przykuć uwagę na dłużej niż 5 minut.

Dzięki książkom, oraz historii bohaterów w niej zawartej dziecko uczy się lepiej rozumieć emocje ludzi a w następstwie swoje własne. Przeżycia emocjonalne budzą i rozwijają czynności intelektualne, co stanowi bardzo ważny cel przekazu utworu. Wspólne czytanie wzmacnia także więzi w rodzinie. Książki zachęcają do rozmowy o nich. Omówienie zachowania bohaterów pomaga dziecku przystosować się lub odnaleźć w sytuacji, która być może nie jest dla niego łatwa.

Czasem rozmowa o czymś co pozornie nas nie dotyczy, pomaga bardziej zrozumieć nasze działania. Np. książka o Kasi która nie chce iść do przedszkola może
pomóc w procesie adaptacyjnym dziecka. 

Ważnym elementem pomagającym dzieciom w odbiorze utworu są także przedstawienia teatralne. Historia przekazana przez aktorów znanego dzieciom utworu może pomóc przeżyć jego piękno w inny sposób niż dotychczas.

                Jak widać czytanie książek dzieciom niesie za sobą wiele korzyści rozwojowych. Zaczynając od wpływu na rozwój mowy, intelektualny, poprzez rozwój
emocjonalny oraz społeczny, a kończąc na rozwijaniu pamięci i umiejętnościach komunikacyjnych . Dlatego bardzo ważne jest aby książki były obecne w życiu
człowieka, zwłaszcza tego małego.

Należy zachęcać dzieci do czytania książek, bo jak pisała Wiesława Szymborska  

"Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką
sobie ludzkość wymyśliła”.